Tjente 50.000 kroner på dugnad: – Sokkene selger seg selv

Tjente 50.000 kroner på dugnad: – Sokkene selger seg selv

Vi har 50 prosent fortjeneste på sokkedugnadene med Bambusa, og det er veldig lite arbeid på oss som organiserer det. I tillegg har de gratis retur av usolgte varer.
Produsert av Schibsted Partnerstudio

Det forteller Ida Elise Østrem, dugnadsansvarlig ved Lund ungdomsskole på Moi.

Det er et helt år til niendeklassingene Moi skal på klassetur, men allerede bobler de av forventning og energi. Inntektene skyter også fart.

– Hvis vi klarer å samle inn nok penger kan det hende at vi kan reise til både Polen og Tyskland, forteller en spent Silje Flikka (14).

Enkel dugnad – stor fortjeneste

I bygda Moi i Rogaland har det blitt tradisjon for niendeklassingene å spare til klassetur. De siste årene har sokkedugnaden vært en av de mest populære – både blant elevene, foreldrene og innbyggerne. Folk vet når dugnadene avholdes, og de myke sokkene fra Bambusa har blitt svært etterspurte.

Og det er ingen tvil om at arbeidet til elevene ved Lund ungdomsskole har båret frukter. Etter å ha solgt sokker til slektninger og naboer, hatt egen stand på Bygdedagene og fått god hjelp fra foreldrene, har elevene samlet inn over 50.000 kroner ekstra i reisekassen.

For dugnadsansvarlig Ida Elise Østrem, var valget om dugnad med Bambusa-sokker enkelt.

– “Her kan klassetrinnet samle inn over 50.000 på én enkel dugnad. Det er mye penger. I tillegg selger vi noe som folk faktisk har nytte og glede av hver eneste dag”.

Tjente 50.000 kroner på dugnad: – Sokkene selger seg selv. Niendeklassingene på Lund ungdomsskole på Moi i Rogaland har store forventninger til klasseturen som nå blir en realitet på grunn av Bambusa-dugnad.
Niendeklassingene på Lund ungdomsskole på Moi i Rogaland har store forventninger til klasseturen som nå blir en realitet på grunn av Bambusa-dugnad. Foto: Skylight

Gjennomsnittlig salg er per elev 14 pakker med sokker, mens elevene ved Lund ungdomsskole har solgt hele 22 pakker hver.

Ungdomsmamma Hildegunn Vatne var nylig med på en tur med et eldre barn og kan ikke få skrytt nok av klasseturen og ungdommene som var med.

– I tillegg til historie og geografi, lærer de verdien av samhold og fellesskap. De hadde program fra morgen til kveld, både faglig og sosialt, og det var tydelig at de vokste på dette. Det var nesten litt rørende, for da turen var over var det flere av dem som sa at nå ville de bli mer sosiale, forteller Hildegunn.


Populær og enkel dugnad

Hildegunn har hatt sokkene til utstilling på disken i frisørsalongen sin.

– Hos meg er det de tradisjonelle svarte som selger mest, forteller hun.

Dette er i sterk motsetning til hva jentene på trinnet både selger og kjøper mest av.

– Det er de korte hvite med anti-skli i hælen som er de mest populære, spesielt nå like etter sommeren, slår Tine Jorud Skåland (14) fast.

Sokker er en forbruksvare, og Moi-folket blir fort ivrige etter påfyll av Bambusa-sokker.

– Onkelen min bestiller en hel haug hver eneste gang vi har dugnad, forteller Kine Osnes Hanssen (14).

Sokkedugnaden er med andre ord både en kjærkommen, populær og enkel dugnad.

Flere dugnader gjennom året

Nå planlegger de allerede en dugnad til med Bambusa-sokker. For det er stor etterspørsel, og kvaliteten på sokkene gjør at de nærmest selger seg selv, ifølge Østrem.

Hun kan nesten ikke få skrytt nok av Bambusa, som i tillegg til å produsere populære varer sørger for at gjennomføringen og organiseringen er enkel å forholde seg til.

– De er veldig profesjonelle. Med så mange pakker og ordre, har vi enda ikke opplevd én eneste feil i bestillingene. Det er god service og kommunikasjon, pålitelig kvalitet, og vi får ferdig pakket materiell som gjør at både organisering og gjennomføringen blir veldig enkel, avslutter Østrem.

Bambusa undertøy finner du på www.bambusabasics.com

Well this Socks

Du er visst under 18 år.
For å kunne gjennomføre en bestilling må en myndig person logge inn.

Logg inn

Du er ikke logget inn.
For å kunne legge til varer, så må du først logge inn.
menuchevron-down