Da Håvard Gundersen så bestillinger på 5000 pakker med sokker rulle inn, forstod han at dette kunne bli noe stort.
Kalenderen hviler på 2016. 15-åringene i den lokale cheerleadingklubben i Stavanger har hatt trening. Økonomien i klubben er ikke den beste og treneren tar til side en av jentene og gir en beskjed: Kan du spørre pappa om han kan hjelpe oss? Vi trenger penger.
Pappaen er Håvard Gundersen og spørsmålet satte i gang de små grå.
Andre lag solgte doruller og tørkeruller, men for cheerleaderpappaen gikk tankene i en annen retning, til noe som allerede lå på lager.
En sokkedugnad? Ville det slå an? Ungdom og foreldre rullet i gang dugnadsmaskineriet, men det var ikke det eneste som begynte å rulle. Bestillingene rullet også inn – fort.
– Da jeg så at vi hadde fått 5000 bestillinger på sokker – 5000 pakker med fem par sokker i hver! Da forstod jeg at dette kunne bli noe stort.
Håvard smiler – forteller om det litt absurde øyeblikket da han så at den umiddelbare dugnadsidéen ble en suksess, og ikke minst kunne bli en suksess for mange flere.
Kalenderen har gjort et hopp og bladd forbi både flere år og en hel pandemi. Det er 2022 og Gundersen har nå fem år bak seg som sokkegründer. I lyse og nye lokaler i østre bydel i Stavanger har det stadig voksende firmaet allerede slått rot.
På bordet står ei stødig pappeske med fem par svarte sokker. Utenpå er det trykket “Bambusa” med store bokstaver.
På årene som har gått siden den aller første sokkedugnaden, har nemlig bedriften Bambusa blitt både født og har ristet av seg barnesykdommene. Firmaet har lært å gå og har vandret støtt på sine dugnadsbein.
Bambusa er nemlig mer enn et vanlig firma som tenker på egen inntjening og overlevelse. Bambusa hjelper organisasjoner, skoleklasser og foreninger med akkurat det lille ekstra som gjør hverdagen litt mer spennende, litt mer betydningsfull og lokalsamfunnene litt mer bærekraftige.
Bambusa er firmaet som produserer og selger sokker som lokale lag og foreninger kan selge videre, sokker som gjør mer enn å varme føtter. Konseptet er enkelt: Lagene selger en pakke med flere par sokker for 220 kroner og får halvparten av pengene selv.
Både måten Bambusa tenker bærekraft på og kvaliteten på produktene har gjort sokkene til stadig mer populære.
– Vi er faktisk Norges største sokkeprodusent.
Håvard Gundersen lener seg tilbake i stolen på møterommet og kikker bort på partner Asgeir Heart, som kom inn i firmaet i 2018. Bambusa er nemlig ingen enmannsjobb, men har i dag hele 20 ansatte. Gründeren skjønte nemlig raskt at dette skulle han ikke gjøre alene. Han visste også at jobben skulle gjøres skikkelig i alle ledd.
– Suksessen ligger i detaljene. Det er konseptutvikling som virkelig er min styrke og mitt fag, svarer Gundersen på spørsmålene som henger i lufta. For hvorfor har han, en helt vanlig dugnadsfar i Stavanger, satt i gang dette maskineriet av et firma som strekker seg langt utenfor landegrensene med produksjon i Kina?
Svaret starter på ei øy like utenfor Stavanger. 48-åringen beskriver oppveksten og miljøet på Roaldsøy, med far fra Ryfylke og mor fra Jæren, som litt kald og hard. Evnen til å se muligheter og til å utvikle egne prosjekter startet tidlig. Han har alltid vært den nysgjerrige, den som ville forstå hvorfor og hvordan ting fungerer, hvordan det virket.
– Jeg husker jeg fikk en radiostyrt bil i julegave som niåring. Den hadde knapt kommet ut av papiret før jeg hadde skrudd den fra hverandre i ren nygjerrighet, bare for å forstå hvordan den var konstruert, hva som var konseptet.
På fem år har Bambusa produsert nærmere 15 millioner par sokker.
Bambusa er sponsor for flere idrettslag og turneringer. Ambisjonen er å gi andre muligheten til å vokse, la andre få utvikle seg – nå sine mål og drømmer gjennom samarbeid og salg av Bambusa-sokkene.
Bambusa er ingen enmannsjobb, men har i dag 20 ansatte og er Norges største sokkeprodusent.
Nysgjerrigheten og evnen til å få ting til å se muligheter ble med inn i voksenalderen. Bambusa er faktisk det tredje selskapet Gundersen starter. De to tidligere selskapene har begge hatt suksess i svært ulike bransjer. Mens Fjordevents ble Norges største eventbyrå med rib-båt som kjerneområde, var CameraTech banebrytende innen kamerasystemer for fiskeoppdrettsnæringa.
Da Gundersen gikk videre og startet Bambusa, var det med det samme detaljfokuset og det samme ønsket om å få noe til å virke, og det har gjengen bak Bambusa virkelig fått til. Firmaet har til nå bidratt til 5000 dugnader og medvirket til 150 millioner dugnadskroner i ulike klubb- og klassekasser. Ved utgangen av 2022 vil dette tallet være oppe i 200 millioner.
– Jeg ble kjempetrigget av det høye bestillingstallet vi fikk i starten og tenkte at her kan jeg lage noe – skape noe, forteller Gundersen og legger til at kvalitet har stått i sentrum siden starten.
– Sokkene skulle være sinnsykt gode. Bambusa-sokkene har blitt revidert over 30 ganger og vi stopper ikke her, det er alltid rom til forbedring, sier Gundersen.
– I tillegg bestemte jeg meg tidlig for at det skulle være miljø og glede i alle ledd, legger stavangermannen til og innrømmer gjerne at han er langt over gjennomsnittet opptatt av detaljer.
Plastemballasje var utelukket. Her skulle produktet være gjennomført miljøvennlig ned til den minste detalj. Ingen snarveier skulle tas.
– Vi ønsker at både kvaliteten og prisen skal overraske. Målet er selvsagt at kunden skal ønske å kjøpe produktet igjen og igjen. Da har vi gjort noe riktig, skyter partner Asgeir Heart inn. For Bambusa er det viktig å tilby en god deal, ikke bare for foreningen og laget som driver videresalg av produktene, men også for kjøperne.
Bambusa-sokkene er laget av bambusviskose. Her er Håvard Gundersen på en bambusfarm i Kina i 2017.
Gundersen og Heart gjør ingenting halvveis, heller ikke 80 prosent. Her er det hundre prosent hele tida. De innrømmer gjerne at perfeksjonismen kan være slitsom, men den gir frukter Å gi opp, er aldri et alternativ.
Bambusa-gjengen har de siste årene jobbet iherdig med å få på plass miljøsertifiseringen “Made in green”, som den aller første tekstilprodusenten i Norge.
For å få denne sertifiseringen må hele produksjonskjeden være gjennomsiktig. På nye Bambusa-produkter er det derfor trykket en QR-kode som leder inn til hele produksjonsprosessen. Her kan kundene lese blant annet hvor produktet de holder i hendene er produsert, hvordan forholdene er for arbeiderne, hvordan fabrikkene håndterer avfallet og hvor mye vann som blir brukt i produksjonen.
– Hele verdikjeden vår blir vist her, helt fra der bambusen blir malt opp og gjort om til viskose, til spinning av tråd og til det ferdige produktet, forteller Gundersen.
Han er stolt – stolt av produktet som Bambusa lager og leverer, stolt av å kunne produsere i sunne omgivelser og stolt av å være en del av miljø som hele tiden higer etter å bli bedre.
– Folk tar et verdivalg med å velge Bambusa, slår han fast.
På fem år har Bambusa produsert nærmere 15 millioner par sokker. Firmaet har utvidet virksomheten til både Sverige og Danmark. I tillegg er Bambusa sponsor for flere idrettslag og turneringer. Målet blir hele tida flyttet lengre og høyere, godt hjulpet av verdier som omtanke, raushet og tilstedeværelse. Kundene skal bli sett og få kjenne på den perfeksjonismen som firmaet higer etter.
– Ambisjonen er å gi andre muligheten til å vokse, at andre skal få utvikle seg og nå sine mål og drømmer gjennom sponsorsamarbeid og salg av Bambusa-sokkene, sier Heart entusiastisk.
Han synes det er fint å tenke på hva alle dugnadskronene har blitt til.
– Nye klubbklær, nye idrettshaller, nye muligheter til å delta. Vi har ikke gjort jobben, men vi har gitt mulighetene, avslutter han.