Namsos IL fikk inn 150 000 kroner i løpet av bare én måned

Som styremedlem og markedsleder i Namsos IL ble Camilla Juliussen ansvarlig for et helt spesielt sponsorsamarbeid. På bare to uker tjente klubben 150 000 kroner.
Tekst: Trønder-Avisa

I Namsos bader Klompen i høstsola og gradestokken kryper sakte oppover. I dag er det mange spente barn med sommerfugler i magen. Flere hundre barn og unge skal samles utenfor biblioteket, midt i hjertet av byen. Noen kommer langveisfra, mens andre spiller på hjemmebane.

Det er martna i byen, og midt mellom Hugos Tivoli og Bjørnis på Festplassen skal 45 lag fra ulike klubber i fylket møtes. Her skal barn i alderen fra seks til ti år spille Martnascup. Styremedlem Camilla Juliussen, som til daglig jobber i Grong Sparebank, har tatt på seg ansvaret for dagen. Hun springer mellom vaffelboden og speakeren og sørger for at alt er i orden før den store dagen.


— Denne cupen arrangerer vi for at det skal skje noe i byen for barn fra seks til ti år under martnan. Her er det meningen at fokuset skal være spilleglede og rett og slett ha det artig og treffes, forteller hun.

Kakesalg og fotballglede

En etter en kommer barn med familien sin og entrer den våte gressmatten. Det har regnet i natt, men det legger overhode ingen demper på stemningen. I luften ligger duften av vafler, kaffe og nybakt sjokoladekake. Både foreldre og barn er spent, og for noen er dette livets første fotballcup.

Namsos IL er en idrettsklubb som i snart 120 år har sørget for et inkluderende og aktivt idrettstilbud i Namsos. Med tilholdssted i Kleppen, er banen en arena for glede, tårer, scoringer og mestring. Generasjoner har hørt til i klubben, og for Camilla Juliussen har klubben hatt en stor rolle i hennes oppvekst.

Nabolagsklubben

— Jeg har selv vokst opp i nabolaget, så for meg betyr klubben mye. Fra jeg var halvannet år har jeg vært med pappa på kamp i Kleppen, så her har jeg mine tidligste minner som tilskuer, forteller hun.

Juliussen har gått fra å være lita jente ved sidelinjen til å bli styremedlem i klubben, og gjennom den tiden har Namsos IL rukket å romme ca 300 medlemmer fordelt på 17 lag.

Gressmatten mellom biblioteket og Elgen begynner å fylles av barn i alle aldre. Små barn skal heie på sine søsken og drømme seg bort til den dag det er deres tur å briljere med ball på banen. Foreldre skal stå ivrig på sidelinjen og heie på sine små lovende.

Speakeren roper opp hvilke lag som skal hvor, og først ut er seksåringene. En etter en entrer små barneføtter gresset med nye fotballsko. Stolte som haner, med NIL-logo på hjertet. Det er nå det gjelder.

For noen er dette livets første fotballcup. Mange barn har sett frem til denne dagen hvor stolte foreldre kan heie frem sine barn.
For noen er dette livets første fotballcup. Mange barn har sett frem til denne dagen hvor stolte foreldre kan heie frem sine barn.

— Samtidig som vi er en nabolagsklubb så favner NIL over et stort område, og det er viktig for oss å være en sosial arena for både små og store, forteller Juliussen.

Med det kommer det også mye utgifter til drift, og blant de største utgiftspostene er leie av bane til både kamp og trening.

— Det aller viktigste for oss er at vi har mulighet til å holde medlemsavgiften lav, slik at vi hindrer utenforskap. Vi jobber kontinuerlig for at NIL skal være en samlingsplass for barn av alle bakgrunner, nettopp fordi fotball skal være for alle. Klubben er en viktig sosial arena for barn i området, og et eksempel jeg kan trekke frem er jo min egen sønn. Han er seks år og startet på fotball i klubben i vår. Her har han blitt kjent med mange av sine lagkamerater som han nå har begynt i klasse med. Dermed så blir jo ikke skolestarten så skremmende, forteller hun.

Cupen som rommer 45 ulike lag fra forskjellige klubber legger til rette for idrettsglede, fellesskap og mestring.
Cupen som rommer 45 ulike lag fra forskjellige klubber legger til rette for idrettsglede, fellesskap og mestring.


Nye drakter til hele klubben

— I dag er en ekstra stor dag fordi spillerne stiller i helt nye drakter, forteller Juliussen og ser ut mot de mange barna som snart skal spille kamper.

Juliussen ble i januar kontaktet av Bambusa, med et tilbud om å inngå et sponsorsamarbeid for å sikre inntekter til klubben. Hun hadde hørt om Bambusa fra før og var godt kjent med produktene. Derfor var det ikke vanskelig å si ja til sponsorsamarbeidet.

— Første runde med sokkesalg gikk utrolig bra. Vi fikk på kort tid inn 150 000 kroner til disposisjon, og for en klubb med mye driftsutgifter er hver krone viktig, forteller hun.

Hun forteller at selve gjennomføringen av første runde med sokkesalg var enkel.

— Det var en veldig ryddig prosess. Alle spørsmål vi måtte ha besvarte de gladelig, og leveransen var kjapp og grei. De er flinke til å ta kontakt og følge opp underveis, i tillegg til at vi fikk en fremdriftsplan på hva vi kunne forvente og hvordan det skulle gagne oss, forklarer hun.

Oppmøtet langs banene er stort. Ikke bare er dette en sosial arena for barna, men her blir også foreldre kjent med andre foreldre.
Oppmøtet langs banene er stort. Ikke bare er dette en sosial arena for barna, men her blir også foreldre kjent med andre foreldre.


Positiv foreldregruppe

Med en vellykket første runde i vår, står runde to for tur hvert øyeblikk.

— Vi venter faktisk ny levering i disse dager. Mitt inntrykk er at foreldrene er veldig fornøyd med dugnaden. Mange ble også overrasket for de er jo vant til å få en hel haug med dopapir, mens det denne gang var en liten og praktisk pose med sokker som ble overlevert. Det opplevdes nok som mye mindre overveldende, forteller hun.

Da hun skulle dele resultatet av sokkesalget med foreldregruppen var det utelukkende positive kommentarer å hente.

— Da foreldrene fikk beløpet svart på hvitt fikk de også forståelse for hvorfor vi gjorde akkurat dette. I all hovedsak er det for å holde medlemsavgiften lav, med den hensikt at alle skal få være med, også er det jo ekstra stas med nye drakter. De gamle var utdatert og slitt, og nå kan ethvert barn skinne i blått og hvitt, forteller hun.

Juliussen er godt fornøyd med sponsorsamarbeidet hun har sikret klubben og er ikke i tvil om at hun vil anbefale andre klubber å gjøre det samme.

— Jeg opplever Bambusa som veldig ryddige, effektive og imøtekommende. Det er en enkel prosess for å skaffe penger til klubben. Det genererer gode inntekter samtidig som det også er gode sokker, avslutter hun.

Bambusa sokkedugnad: Namsos IL fikk inn 150 000 kroner i løpet av bare én måned
Bambusa undertøy finner du på www.bambusabasics.com

Well this Socks

Du er visst under 18 år.
For å kunne gjennomføre en bestilling må en myndig person logge inn.

Logg inn

Du er ikke logget inn.
For å kunne legge til varer, så må du først logge inn.
menuchevron-down