Grunnlaget var allerde godt. I 2019 gjennomførte nemlig Sola Turn en Bambusa-dugnad som ga
300 000 kroner i klubbkassa. Nå er målet altså å tredoble dette.
– Vi har hatt et godt samarbeid med Bambusa over tid. Men når vi nå også har inngått en treårig sponsoravtale med dem, er målet å øke inntektene betydelig, sier Jørn Arild Vika, daglig leder i Sola Turn.
Turnlaget like utenfor Stavanger er nemlig avhengig av solide inntekter, siden de har hatt en rivende utvikling de to siste årene: De har bygget ny turnhall, som de eier selv, og økt fra 1000 til nær 1300 medlemmer.
Dette er de tre inntektsmulighetene som gir Sola Turn får gjennom samarbeidet med Bambusa:
Bambusa tilbyr nå klubber som vil hjelpe dem med synlighet, for eksempel med logo på drakten eller i sine lokaler, en mulighet til å tjene ekstra penger på det.
– Vi tilbyr klubbene som samarbeider med oss om dugnadssalg også å inngå en sponsoravtale. Da får klubben en avtalt prosent av salget som rene sponsor kroner, i tillegg til fortjenesten av selve salget, sier Håvard Gundersen, daglig leder i Bambusa.
– Det er fint å treffe med noe som folk vil ha, og som blir så godt mottatt, sier Jørn Arild Vika, daglig leder av Sola Turn.
Vika forklarer at det er en klar forventning til medlemmer og foreldre at de blir med på dugnad for idrettslaget. Det må til for å holde kostnadene nede for å drive med idretten som ungene elsker.
Jørn Arild Vika er ny som daglig leder i Sola Turn, men har både ledererfaring fra næringslivet, og har vært med på å gjennomføre store dugnader tidligere. Han har derfor noen gode tips om hva som skal til for å lykkes.
3 PRAKTISKE TIPS FRA JØRN ARILD VIKA, LEDER I SOLA TURN
1. Kommunikasjon er nøkkelen til suksess. Sørg for at både medlemmer og foresatte får grundig informasjon, gjentatte ganger. Vi informerte både via e-post, SMS, Facebook og per brev. Selv da var det utfordrende å nå frem til alle med informasjonen.
2. Sørg for å gi en «gulerot» til medlemmene. Denne bør være både til hver enkelt medlem og til laget.
3. Gjør ting enkelt for medlemmene. Gi et alternativ til dugnad til de som ikke har anledning til å stille – for eksempel å betale tilsvarende beløp selv.
Om det skulle bli sokker til overs, praktiserer Bambusa åpen retur. En Bambusa-dugnad gir derfor ingen økonomisk risiko, men altså muligheter for en god fortjeneste: – Vi har levert sokker til 2400 dugnader i Norge nå. I snitt ligger fortjenesten på 1400 kroner per selger som deltar, sier Håvard Gundersen.
Bambusa har en feilrate som er langt under det som er vanlig i tekstilindustrien, men med mer enn 5 millioner sokker produsert til nå, er det klart at feil kan forekomme.
– Kvalitetsgarantien er viktig for oss. Enkelte defekter kan være umulig å luke bort i kvalitetskontrollen, de avdekkes først når sokkene kommer på foten og tas i bruk. Da er det bare å fylle ut et nettskjema, så sender vi nye varer, forsikrer Gundersen.
Sola Turn fikk prøvd dette i praksis under sin dugnad i 2019, siden en liten del av deres levering hadde par med produksjonsfeil:
– Bambusa var åpne og imøtekommende også i en slik situasjon, det ga et positivt inntrykk, og det gir trygget for oss som idrettslag. Det var viktig for oss da vi inngikk denne treårige avtalen, avslutter Jørn Arild Vika.