– Tenk, vi har hatt en omsetning på en halv million kroner, og det bare på én runde med salg! Det er helt vanvittig, sier Connie Halvorsen, daglig leder i Askøy Fotball.
Ute på kunstgresset springer ivrige deltakere på fotballskolen til den relativt ferske fotballklubben. Halvorsen betrakter det hele med et stort smil, og forteller om klubbens nye sponsorsamarbeid med Bambusa. I tillegg til dugnadsinntektene går Bambusa inn som sponsor i klubben.
Konseptet er såre enkelt: Klubben selger en pakke med fem sokker for 200 kroner. Klubben får halvparten.
Da første runde med sokkesalg var over, og Connie innså at det nye sponsorssamarbeidet nettopp hadde sørget for 250.000 kroner til klubbkassa, ble hun så oppglødd og imponert at hun ville dele resultatet med medlemmer og foreldre.
– Da jeg la ut en statusrapport til foreldrene, var det en som kommenterte at jeg hadde gjort en feil og lagt på en null for mye, ler hun.
Halvorsen forteller at det var i det øyeblikket hun virkelig forstod hvor mye dette samarbeidet ville bety for klubben.
Vi er ikke så mange som bor i dette landet, men en ting er sikkert. Det skal ikke settes opp mange hus i en grend eller bygges mange leiligheter eller rekkehus i en bydel, før noen starter et idrettslag.
Vi skal løpe, vi skal kaste, vi skal hoppe og vi skal sparke ball. Vi skal gjøre det sammen, og vi gjør det fra vi knapt kan gå.
I små og store samfunn er klubbene, lagene og foreningene det viktigste limet. Det er trening og resultater, men det er også samhold, vennskap, fellesskap - og alltid en evig jakt på inntekter. Frivillig innsats får lagene et langt stykke på veien, men frivilligheten betaler ikke for nye drakter. Den spanderer ikke nye mål eller pusser opp klubbhus. Frivilligheten kjøper ikke flybilletter til Norway Cup.
I hver eneste klubb sitter det tillitsvalgte, frivillige og ledere og funderer på hva man skal gjøre for å få inn pengene man trenger. Lodd? Kiosksalg? Flaskepanting?
Daglig leder Connie Halvorsen glemmer aldri dagen da det kom et litt uventet tilbud fra sidelinja. Det forandret alt.
– Vi ble kontaktet av Bambusa og fikk et tilbud vi rett og slett ikke kunne takke nei til. Bambusa er et veletablert varemerke og vi kjente godt til produktene fra før. Det var kort og godt et lett valg å ta, forteller Connie.
Bambusa produserer blant annet kvalitetssokker av bambusviskose. Bærekraftstanken er med i alle ledd og bedriften har derfor blitt mange idrettsklubbers førstevalg. Erfaringen med Bambusa har gjort henne enda mer trygg på at det var riktig å takke ja til et samarbeid.
– De svarer fort og logistikken rundt det hele er utrolig enkel og proff. De hjelper til med det de kan slik at prosessen blir ryddig og gøy å gjennomføre, forteller Connie.
Den erfarne idrettslederen er fullstendig klar over at det ikke alltid er bare-bare å komme dragende med enda en aktivitet som foreldrene skal engasjere seg i.
– Men foreldrene opplevde salget av sokkene som mye mer positivt enn mange hadde forestilt seg. Det var rett og slett enklere,og mange solgte langt mer enn forventet, sier hun.
Sammenlignet med andre dugnadsprodukter krever salg av Bambusa-produkter langt mindre organisering rundt distribusjon, og det er ikke behov for mye lagringsplass slik man trenger dersom man for eksempel selger doruller. Connie er overbevist om at å selge noen små poser med fem fempakninger med sokker per pose, gjør at salget går unna. Mange blir også så begeistret for sokkene at de velger å kjøpe en del av produktene selv.
– Vi har både foreldre og medlemmer som er svært engasjerte i klubben og vi hadde et stjernelag som solgte ekstremt mye. Gjennom en aktivitet som dette blir alle involverte og får kjenne på fellesskapet i klubben. Det er fordelen med denne type sponsorsamarbeid, sier hun.
Den daglige lederen gløtter bort på ivrige barn og forteller at det var ekstra gøy at første runde av samarbeidet gikk så bra som det gjorde.
– Dette er en enkel måte å få raske penger til klubben på, fordi man har god fortjeneste på salget. I tillegg er det fint å selge noe folk faktisk kan bruke og særlig når man kan stå inne for at kvaliteten er god, legger hun til.
I Askøy Fotball har de bestemt at 50 prosent av midlene skal gå til lagkassene og 50 prosent går til drift. Noen av lagene vil bruke sin del av potten på sosiale arrangementer mens andre ønsker å redusere utgifter til kommende cuper. Det bestemmer lagene selv.
Samarbeidet med Bambusa gjør at Askøy Fotball kan utvikle seg mye raskere enn styret så for seg i oppstarten. Nå er nye fotballmål og renovering av bygg og baner på agendaen.
— Som nyetablert klubb har vi en del oppussingsplaner som vi ønsker å gjennomføre fremover. Da kommer disse pengene ekstra godt med. Det vil jo gjøre at vi får en tryggere og bedre arena for medlemmene våre, forteller Halvorsen og tenker seg litt om.
Samarbeidet med Bambusa ruller nå videre for fotballklubben. Neste runde sokkesalg er snart i gang og Connie Halvorsen tror det bare vil bli enklere siden produktene nå er mer kjent, både blant mulige kjøpere og ikke minst selgerne i Askøy Fotball.
– Jeg har vært involvert i klubbdrift i mange år, og har dermed også vært med på mange ulike aktiviteter for å generere penger. Jeg må si at jeg opplever Bambusa som utrolig flinke, profesjonelle og troverdig i det de holder på med. Det er vi utrolig takknemlige for, forteller den daglige lederen.