Usikkerheten var stor, også i Haugesund, våren 2020: Skulle de to 8.-klassene ved Håvåsen skole våge å kjøre i gang med dugnadssalg av Bambusa-sokker før sommerferien?
– Vi ventet helt til juni, men da vi først bestemte oss, gikk det raskt, forteller Joakim Elllingsen (45), pappa og dugnadsansvarlig.
For plutselig stod det et par tonn med Bambusa-sokker på en pall i oppkjørselen hans.
DUGNADSANSVARLIG: Joakim Ellingsen var usikker på om de skulle gjøre dugnaden før sommerferien. Nå, med resultatet trygt plassert på klassekontoen, er han veldig glad for at de klemte til.
Håvåsen skole har tradisjon for at 10. klasse drar på tur med Aktive Fredsreiser til Polen. Dette er en læringsreise, der elevene får besøke konsentrasjonsleirene fra 2. verdenskrig. Foreldrene må ta ansvaret for finansieringen av turen.
– Det vi ikke klarer å tjene inn før vi reiser, må hver enkelt betale selv, forklarer Ellingsen.
Derfor starter både planlegging og dugnadsjobbingen allerede i 8. klasse. Og både 8A og 8C hadde planene klare da korona kom, og alt ble stoppet.
Daglig leder i Bambusa, Håvard Gundersen, brenner for å produsere kvalitetssokker av bambusviskose på en bærekraftig måte. Akkurat nå er derimot engasjementet like stort for å kunne bidra til å holde aktivitetene for barn og unge i gang.
– Jeg mener at det er spesielt viktig at slike læringsreiser som den Håvåsen planlegger ikke blir avlyst på grunn av økonomiske problemer, sier Gundersen.
Han understreker at Bambusa følger nøye med på retningslinje for smittevern som utarbeides av Folkehelseinstituttet, og at de allerede har høstet mye erfaring med hvordan en dugnad kan gjennomføres rent praktisk under korona – uten smitterisiko.
– Det er både trygt og enkelt å gjennomføre en Bambusa-dugnad, og du kan komme i gang på få dager, sier Gundersen.
Anbefalt tid for en Bambusa-dugnad er tre uker. I Haugesund gikk det derimot vesentlig raskere.
– Vi sendte en e-post med bestillinger av startpakker til alle som skulle selge sokker. Så tok hver enkelt opp bestilling, og plutselig stod pallen med sokker der. Det var en svært smidig prosess, sier Joakim Ellingsen.
Før det var gått to uker var sokkepakkene levert til kjøperne, og lettelsen hos den usikre dugnadsgjengen var stor:
– Det gikk jo veldig, veldig bra! Vi har ikke brukt mye tid på dette, heller. Sokkene solgte seg nesten selv, legger Joakim til.
En av grunnene til det raske salget av Bambusa-sokkerer i Haugesund, er at det har vært flere Bambusa-dugnader her tidligere.
– I vår familie er vi storforbrukere av lave strømper, men de du kjøper i butikkene blir det fort hull i. For 3-4-år siden kjøpte jeg de første Bambusa-sokkene, og jeg har ikke kastet en eneste til nå, de er helt fantastiske! sier Eli Reksten (43)
Hun er mamma til Marius (14), og sammen fant de en effektiv måte å blir superselgere på:
– Jeg bare la ut varene på min Facebook. Og jeg har jo erfaring med sokkene og kunne skryte av dem. Responsen var kjempegod, forteller Eli.
Marius stod for utleveringen, og synes han fikk meget god valuta for den innsatsen:
– Jeg solgte sokker for 7000 kroner, og tjente dermed 3500. Da er nesten halve turen sikret, og det med minimalt med arbeid, sier Marius.
– Siden starten i 2017 har vi samarbeidet med rundt 2400 klasser, lag og foreninger i Norge og Sverige, noe som har gitt dem inntekter i størrelsesorden 55 millioner kroner, forklarer Håvard Gundersen.
Han mener selv at gode produkter kombinert med den gode fortjenesten dugnadslaget sitter igjen med har vært grunnlaget for den suksessen Bambusa-dugnadene har opparbeidet seg.
Joakim Ellingsen mener også at den modellen Bambusa har funnet fungerer godt i praksis:
– Prisen på sokkene er jo den samme som i butikkene, det er noe alle trenger, og da synes folk det er veldig greit å kjøpe produktene hos oss. Da når vi ut til langt flere enn bare de nærmeste. De kjøper jo gjerne litt uansett, bare for å støtte eller være snille. Vi fikk solgt mye mer!
Sokkene koster 100 kroner per pakke i innkjøp for skoleklasser, lag og foreninger. Fast utsalgspris er 200 kroner. Pakkene inneholder enten 5 dressokker eller 7 ankelsokker.
Dugnadspappa Eirik Myge (42) var også positivt innstilt til å selge Bambusa-sokker, men ble likevel overrasket over hvor smidig denne dugnadsformen er:
– Ting bare fungerte, sier han.
Han er av dem som gjorde all salgsinnsatsen på nett, noe som jo er gunstig med den smittesituasjonen vi er i.
Myge forteller også at de to skoleklassene allerede er i gang med å planlegge en ny Bambusa-dugnad.
– Flere har spurt etter mer sokker, så jeg tror vi skal klare å selge minst like mye i neste omgang, avslutter Eirik Myge.
Og da ligger det an til at finansieringen som må til for at de to klassene skal kunne dra på den viktige læringsreisen, er sikret.