– Jeg fikk et tips fra en annen klubb som hadde gjennomført Bambusa-dugnad. Han var tydelig på at dette måtte vi bare gjøre. Totalt sett var det en god økonomisk pakke for oss. Det var viktig at vi var fornøyd med produktene, og at kvaliteten var god. Det er det ingen tvil om at den er, sier Dag Halvorsen.
Med fasiten i hånden kan den daglige lederen og resten av medlemmene i Kjelsås Fotball slå fast at dugnaden ble en suksess.
Sponsorsamarbeidet med Bambusa er en langsiktig avtale som går over tre år og gir Kjelsås Fotball 600 000 kroner i årlige inntekter. Til årets dugnad deltok 550 aktive spillere fra klubben.
– Dette var første gang vi gjennomførte denne typen dugnad, og det fungerte utmerket for oss. Dette er virkelig noe vi kan anbefale for andre klubber også, sier Halvorsen.
Kvaliteten og passformen på Bambusa-sokkene er to gode grunner til at de har blitt en stor favoritt blant klubber, foreninger og skoleklasser over hele landet.
– Mange av deltakerne på dugnaden likte produktene og kvaliteten på sokkene veldig bra, så jeg har hørt at flere av dem har tatt dem i bruk selv, sier Jørgen Solberg, lagleder for Kjelsås jenter 2010.
Det var i hvert fall tilfellet i hans egen husstand.
– Datteren min har omtrent ikke gått med noe annet enn Bambusa-sokker siden vi fikk dem i hus, sier Solberg, som også var svært tilfreds med gjennomføringen av dugnaden.
FIN ORDNING: Daglig leder Dag Halvorsen var imponert over hvor effektivt og enkelt det var å få gjennomført en Bambusa-dugnad.
Foto: Schibsted Partnerstudio
– Det var veldig «smooth». Bambusa-sokkene ble levert i en pen pose, med fem esker som hadde sju og fem par sokker oppi. Posene var veldig forseggjorte, og du kan fint gi dem bort i gave, uten at du trenger gjøre så mye mer, egentlig, sier Solberg.
Sokkene passer til hele familien og mange velger å beholde dem til egen husholdning.
Siden oppstarten i 2016 har det nå blitt gjennomført hele 3500 Bambusa-dugnader i Norge. Det har bidratt til over 100 millioner kroner i inntekter til idrettsklubber, skoleklasser og foreninger over hele landet.
Håvard Gundersen er gründeren bak Bambusa.
– For fem år siden skulle jeg i utgangspunktet bare hjelpe datteren min med å skaffe penger til cheerleader-klubben hun var medlem av. Det var der ideen om salg av kvalitetssokker startet, sier Gundersen.
Sokkesalget til Stavanger Diamonds ble en ubetinget suksess. Siden har utviklingen av sokkene og etterspørselen skutt i været.
– Jeg måtte jo gjøre noe. Så jeg begynte å tenke på hva som kunne være en bærekraftig inntektskilde for klubber og idrettslag. Tidligere har dugnad gjerne bestått av salg av middelmådige produkter, men jeg ville skape noe folk vil ha, sier Gundersen.
Bambusa på ingen måte har latt kvantiteten gå på akkord med kvaliteten.
– Tidligere har jeg hørt folk si at en sokk bare er en sokk. Da blir jeg faktisk fornærmet. Vi i Bambusa har gjort sokker til en større sak. Målet var å skape de beste sokkene, og mange av våre kunder hevder at vi har klart nettopp dette, sier en tydelig stolt Gundersen.