Slik oppsummerer Hanne Myhr sin erfaring med salg av sokkepakkene til Bambusa.
Som mor til to idrettsgutter, har hun vært med på en del ulike tiltak for å samle inn penger til deres aktiviteter.
Sønnen Aksel (14) er nå med på Stabæks akademilag. Da guttene skulle på cup i England denne påsken, var Hanne ikke i tvil om hva laget skulle gjøre.
– Da ble det ny dugnad med Bambusa, sier hun.
Resultatet? 65.000 kroner – rett inn i reisekassen.
Som akademilag møter gutta fra Stabæk talentfulle rekrutter fra lag som West Ham, Porto, Barcelona og Arsenal. Men det betyr også at sesongen koster mer for spillerne.
Før påskens cup til Cheltenham, bestemte derfor Hanne seg for å gi ungene en mulighet for å gjøre reisen en del rimeligere. Som dugnadsansvarlig hadde hun hatt så god erfaring med sokkepakkene, at hun gikk for en tredje runde med Bambusa.
– Jeg ville aldri vært ansvarlig for salg av noe jeg føler jeg ikke kan stå inne for. Sokker er forbruksvare og noe alle har bruk for, men vi vet også at Bambusa sine er av høy kvalitet. Det ser vi på gjensalget, legger Hanne til.
Og noen er så fornøyde at de ikke klarer å vente til neste dugnad:
– Jeg møtte en nabo på butikken, som sa: «De sokkene som ungene dine solgte – hvis dere har flere av dem, vil jeg gjerne ha mer», sier Hanne og ler.
Da sønnen Aksel Myhr og en lagkompis ringte på dører i nabolaget, merket de fordelen av at flere kjente til Bambusa fra før.
– Det gikk fint å selge, for mange av dem som hadde kjøpt tidligere ville gjerne ha igjen, forteller han.
Sokkepakkene til Bambusa blir levert ferdig pakket i poser – og er dermed enkle og greie å ta med seg.
– Jeg anbefaler varmt å la ungene gjøre jobben selv. La dem ringe på dører i nabolaget eller stå utenfor butikken. Og i så fall er jo disse sokkene veldig håndterbare, og noe barna klarer å bære med seg, sier Hanne – som også tror at det hadde effekt.
– Noen solgte ut det de hadde med seg etter kort tid. Og de fikk også høre at siden de faktisk gjorde jobben selv, så fikk folk lyst til å kjøpe av dem, forteller hun.
Salget gikk så bra at Hanne måtte bestille mer underveis i dugnaden.
– Det tok bare to dager før jeg fikk hentelapp fra butikken. Retur er også gratis. Så Bambusa gjør det lett å være dugnadsansvarlig.
Hanne -dugnadsansvarlig
22 gutter på laget var med på dugnaden. Og den som solgte mest var Immanuel Silalahi (14). Hele 62 sokkepakker klarte han å få unna før dugnadsperioden var over.
– Dugnadene med Bambusa gir oss en veldig god mulighet til å gjøre turene med laget rimeligere. Det hjelper mye, sier Immanuel.
Med en fortjeneste på 100 kroner pakken fikk han inn 6.200 kroner til å bruke på cupreiser – og hele Cheltenham-turen dekket.
Men hva var hemmeligheten?
– Jeg gikk rundt i nabolaget og ringte på dører. Og så tok jeg med lillebroren min. Kanskje jeg solgte litt ekstra på grunn av ham. Han gjorde ikke så mye, men han er jo veldig liten og søt, sier Immanuel og ler.