– Vi mistet jo alle inntektene våre da alt stengte ned. Da måtte vi være litt kreative. Spørsmålet var bare hva som lot seg gjennomføre nå, sier Ann-Kristin Selmer (47).
Hun er fotballmamma til Hallvard og Marius (10), og nylig oppnevnt som dugnadsansvarlig for Stabæk Fotball. Tidligere hadde hun kjøpt Bambusa-sokker av en nevø, og var imponert over kvaliteten:
– Det var veldig gode sokker, også etter mange vask. Derfor var jeg også positiv til å prøve en Bambusa-dugnad i Stabæk Fotball.
I dialogen med Bambusa oppdaget hun også muligheten for å inngå en sponsoravtale med gründerfirmaet fra Stavanger.
– Vi gjorde en god avtale, som ga oss en prosentandel av salget i rene sponsorinntekter, forteller Ann-Kristin.
Bambusa tilbyr nemlig nå klubber som vil hjelpe dem med synlighet, for eksempel med logo på drakten eller i sine lokaler, en mulighet til å tjene ekstra penger på det.
KVALITET: – Bambusa er kvalitetssokker. Det merker du med det samme du tar de ut av pakken, og spesielt når du får dem på foten, sier Selmer.
Foto: Schibsted Partnerstudio
Det hele startet med at Ann-Kristin bestilte gratis vareprøver fra Bambusa.
Da de andre involverte fikk vite om fri retur og mulighet for sponsoravtale, var det enkelt å bli enige om å gå for dette, forteller hun:
– At vi kan gjøre dette helt uten økonomisk risiko, var nok en forutsetning for å få med alle på dugnaden i mai 2020.
Klubbene selger sokkepakkene med fem par dressokker eller sju par ankelsokker for 200 kroner. Da sitter de igjen med 100 kroner selv, altså halvparten, for hver solgte pakke.
Prisen på sokkene er for øvrig den samme i de over 500 butikkene de også er tilgjengelige i. Den gode tilgjengeligheten, og at mange etter hvert kjenner til produktene, er bare en fordel for dugnadssalget:
– Sokkene fra Bambusa var veldig lettsolgte, og vi måtte bestiller mer flere ganger, forteller Ann-Kristin.
Daglig leder i Bambusa, Håvard Gundersen brenner, for å produsere kvalitetssokker av bambusviskose på en bærekraftig måte. Akkurat nå er derimot engasjementet like stort for å kunne bidra til å holde breddeidretten i gang.
Han understreker at Bambusa følger nøye med på retningslinje for smittevern som utarbeides av Folkehelseinstituttet, og at de allerede har høstet mye erfaring med hvordan en dugnad kan gjennomføres rent praktisk – uten smitterisiko.
– Det er både trygt og enkelt å gjennomføre en Bambusa-dugnad, og du kan komme i gang på få dager. Slik kan idrettslag og foreninger raskt få de midlene de trenger for å starte opp igjen aktivitetene sine, sier Gundersen.
Betaling kan gjøres med Vipps, og varene kan leveres på døra uten noen form for kontakt.
Kombinasjonen av sokkesalg og sponsorkroner ga Stabæk Fotball 480 000 kroner i klubbkassa nå i mai, 2020. Men pengene i seg selv er ikke hovedpoenger her:
– Heldigvis har vi holdt treningene i gang i vår og sommer, sier Hallvard Selmer (12), som spiller for Stabæk Fotball.
Å få spille fotball har nemlig vært det viktigste både for han og de 4–500 andre barna i Stabæk Fotball. Derfor har foreldre og andre frivillige lagt ned en stor innsats for å holde treningsaktiviteten i gang i denne spesielle tiden.
I Bærum solgte de aller fleste som deltok på dugnaden svært godt. Det resulterte i hele 400 gavekort, i tillegg til de inntjente pengene
– Vi gikk for en Pizzadeal med Bambusa. Det betyr at alle som solgte minst ti pakker sokker fikk gavekort på pizza som belønning, forklarer Ann-Kristin Selmer.
Brødrene Hallvard og Marius solgte sine sokker sammen med Caroline Almskog (12). De synes det var kjekt å kunne bidra selv med utleveringene, men lot seg også motivere av at det ventet pizza etter endt jobb.
– Det var digg med pizza som belønning for å selge så mye, sier Hallvard Selmer.
Gavekortene var hos den lokale Pizzabakeren på Stabekk.
– Det er jo viktig å støtte de lokale nå i denne situasjonen, avslutter hun.